Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια -Psychologyhealth.gr

Τζίνα Χονδρού, M.Sc.
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

Μήπως τρέμετε την απόρριψη;

Αν ναι, ο φόβος αυτός καθορίζει την ζωή σας και σας εμποδίζει να πετύχετε αυτά που θέλετε. 

Γιατί;  Επειδή δεν τολμάτε να αξιοποιήσετε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.  Ή επειδή αυτό-σαμποτάρεστε: για παράδειγμα, βγάζετε στην επιφάνεια τα αρνητικά σας στοιχεία, φεύγετε πριν δοκιμάσετε, απορρίπτετε για να μην σας απορρίψουν.

 

Αυτό μπορεί να συμβαίνει στις προσωπικές σας σχέσεις ή στην εργασία σας.

Τέτοιες στιγμές, υπάρχει μια φωνούλα μέσα σας που λέει πράγματα όπως:

«μπα δεν είναι αυτό για μένα»,

«σιγά μην πετύχω εγώ σε αυτό – τόσοι απέτυχαν»,

«δεν μπορεί να είναι τόσο καλό, μάλλον δεν είναι αληθινό»

«σιγά μην σταθώ τόσο τυχερός».

 

 

Η κλινική ψυχολόγος Δρ. Jonice Webb, μας λέει από πού προέρχεται αυτός ο φόβος και τι μπορούμε να κάνουμε για να τον αντιμετωπίσουμε:

 

Προέλευση του φόβου:

Μεγαλώσατε με απόρριψη.  Από τους γονείς για παράδειγμα.  Δημιουργεί ανασφάλεια και τραύματα.  Στην ενήλικη ζωή μας, περιμένουμε την απόρριψη κι όχι την αποδοχή, γιατί έτσι μάθαμε.  Έτσι δεν εμπιστευόμαστε τους άλλους, ούτε θέλουμε να ξαναπληγωθούμε.
Δεν εμπιστεύεστε και δεν αγαπάτε αρκετά τον εαυτό σας.  Πώς λοιπόν να πιστέψετε ότι θα σας αγαπήσει ή εμπιστευτεί κάποιος άλλος;
Έχετε μια βαθιά ριζωμένη πεποίθηση πως έχετε κάποιο σημαντικό έλλειμμα ή ελάττωμα.  Π.χ. "δεν είμαι όμορφος, έξυπνος, μορφωμένος, ταλαντούχος κ.λπ. … όπως οι άλλοι, και γι’ αυτό θα αποτύχω".

 

5 τρόποι να αντιμετωπίσετε τον φόβο της απόρριψης:

1.  Αποκτήστε επίγνωση του φόβου σας.  Αναγνωρίστε τον σαν σημαντικό πρόβλημα και πείτε ότι δεν θα τον αφήσετε να σας ελέγχει.

2.  Κατανοήστε την προέλευση του.  Έτσι χάνει λίγο ακόμα από τη δύναμη του επάνω σας. 

3.  Αρχίστε να σκέφτεστε διαφορετικά την απόρριψη: η απόρριψη δεν σημαίνει κάτι για εσάς.  Σημαίνει πολλά για αυτόν που σας απορρίπτει.  Δείχνει τι εκείνος έχει στο μυαλό του, όχι ότι εσείς είστε ανεπαρκείς.  Πολλές φορές όσα έχει ο άλλος στο μυαλό του είναι πολύπλοκα, μπερδεμένα, ή και αβάσιμα.

4.  Η απόρριψη είναι μια ένδειξη ότι ρισκάρετε.  Το πραγματικό δείγμα δύναμης και θάρρους είναι η προσπάθεια και η πίεση που νιώθετε όταν ρισκάρετε.

5.  Γνωρίστε κι αγαπήστε τον εαυτό σας: αξιολογείστε τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες σας, αναγνωρίστε τα συναισθήματα και τις ανάγκες σας, μην είστε υπερβολικά αυστηροί με τον εαυτό σας.

 

 

Σε κανέναν δεν αρέσει η απόρριψη.  Αλλά είναι μέρος της ζωής.  Η υπερβολική προσπάθεια να την αποφύγουμε, μας κρατά όχι ασφαλείς, αλλά αδρανείς κι ανικανοποίητους, ή αιώνια εγκλωβισμένους σε έναν φαύλο κύκλο και την επανάληψη των ίδιων λαθών.

 

Πείτε λοιπόν στον εαυτό σας: «χρειάζεται να τολμήσω να δεσμευτώ, να αποφασίσω, να κάνω το βήμα που φοβάμαι, ή να ρισκάρω».

 

Καλύτερα να στενοχωρηθείτε για κάτι που πραγματικά ζήσατε, αντί να νιώθετε πικρία για όσα δεν τολμήσατε.

 

© ΤΖΙΝΑ ΧΟΝΔΡΟΥ, Μ.Sc.

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ