Τι είναι τα Εμπόδια στην Επικοινωνία
• Οι απαντήσεις μας στους άλλους κατά τη διάρκεια της μεταξύ μας επικοινωνίας, δημιουργούν μερικές φορές εμπόδια στην επικοινωνία αντί να τη διευκολύνουν.
• Έτσι ο συνομιλητής αισθάνεται μπλοκαρισμένος σαν να συναντά ένα εμπόδιο στο δρόμο και να μην υπάρχει άλλη διέξοδος.
Ποια είναι μερικά εμπόδια στην Επικοινωνία;
Τι χρειάζεται να αποφεύγουμε στην επικοινωνία μας με τους άλλους:
Από πού προέρχονται τα εμπόδια που βάζουμε στην επικοινωνία;
Αυτά τα εμπόδια οφείλονται στον τρόπο που έχουμε μάθει να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας, οφείλονται δηλαδή σε δικά μας άλυτα ζητήματα, ελλιπή αυτογνωσία και ανεπαρκή διαχείριση συναισθημάτων.
Έτσι, εκφράζουμε τα συναισθήματα μας με ακατάλληλο τρόπο:
Για παράδειγμα, επιθετικά (βλάπτουν τους άλλους, μας διατηρούν σε θέση ισχύος) ή παθητικά (βλάπτουν τον εαυτό μας, μας απομακρύνουν από τη θέση ισχύος).
Ο λόγος για τον οποίο έχουμε ανάγκη να κάνουμε ‘επίδειξη δύναμης’ και να προσπαθούμε να διατηρήσουμε μια ‘θέση ισχύος’, αλλά και ο λόγος για τον οποίο παραιτούμαστε από τη διεκδίκηση και δεν θέτουμε όρια είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Ενώ η ώριμη αντίδραση συνίσταται σε απλή έκφραση του πώς νιώθω.
Πώς μπορούμε να αναπτύξουμε πιο ανοιχτούς τρόπους επικοινωνίας;
Εκτός από το να αποκτήσουμε επίγνωση των εμποδίων που βάζουμε, μερικοί βασικοί τρόποι για να βελτιώσουμε την επικοινωνία είναι να:
1. Αναγνωρίσουμε τις βασικές προϋποθέσεις μιας καλής επικοινωνίας:
Άνευ Όρων Αποδοχή
Η Αποδοχή του εαυτού μας και των άλλων χωρίς όρους, παρέχει τις ιδανικές συνθήκες (κλίμα εμπιστοσύνης – ασφάλειας) για την ανάπτυξη του εαυτού.
Αυτοαποκάλυψη
Το μοίρασμα των συναισθημάτων και των εμπειριών μας είναι απαραίτητο για την αμοιβαιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων.
Ενσυναίσθηση
Να προσπαθήσουμε να μπούμε στη θέση του άλλου και να ασχοληθούμε με το δικό του συναίσθημα και όχι με τις δικές μας απόψεις και προβολές.
2. Κάνουμε αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση από σημαντικά πρόσωπα της ζωής μας.
Δείτε εδώ ένα παράδειγμα (συναισθημάτων & δεξιοτήτων): Για να δούμε ποιες δεξιότητες επικοινωνίας κατέχουμε, πώς νιώθουμε στη διάρκεια της επικοινωνίας και πού χρειαζόμαστε βελτίωση, μπορούμε να αξιολογήσουμε τον εαυτό μας στα παρακάτω:
3. Να κάνουμε μια διερεύνηση των προσωπικών μας σχέσεων & να ξεκαθαρίσουμε τους στόχους μας.
Ποιος είναι τελικά ο δικός μας στόχος; Να διατηρήσουμε μια σχέση, να την βελτιώσουμε ή να την χαλάσουμε; Να έχουμε κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα;
Αφού ξεκαθαρίσουμε ποιοι είναι οι στόχοι μας και γιατί, χρειάζεται να είμαστε προσανατολισμένοι στην επίτευξη αυτών των στόχων χωρίς να αποπροσανατολιζόμαστε από τις ‘προκλήσεις’ των άλλων να ‘αποδείξουμε’ κάτι που δεν είναι μέρος των δικών μας επιθυμιών και στόχων.
Ας θυμόμαστε ότι στις προσωπικές μας σχέσεις μπορεί να δυσκολευτούμε περισσότερο απ’ όσο στις επαγγελματικές, καθώς υπάρχει συναισθηματική εμπλοκή.
4. Να εξασκούμαστε.
Τα πάντα χρειάζονται χρόνο κι εξάσκηση. Ας προσπαθούμε λοιπόν όποτε μας δίνεται η ευκαιρία να εφαρμόζουμε κανόνες καλής επικοινωνίας και κυρίως ν’ αποφεύγουμε τα εμπόδια.
© ΤΖΙΝΑ ΧΟΝΔΡΟΥ, Μ.Sc.
ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ